Monday 23 September 2013

Sentimental Rant



Memang. Dugaan tu kalau nak datang, kadang-kadang bertindan-tindan terus. Sama ada kita sedar atau tak. What do you expect? Life is always a bed of roses? Naaaaaa. Challenges are what make our life meaningful, rite? Roses have thorns. And  of course it is hurt. Tapi kalau kita takutkan that ‘thorns’, how can we enjoy the fragrance of the ‘roses’?

Deep.

Memang.

Sebab aku memang inginkan ayat yang deep yang boleh buat aku dan orang lain fikir.

Sebab aku seorang manusia, dan manusia memang tak lepas dari diuji.

Sebab aku kadang-kadang ialah seorang insan yang lalai.

Lalai bila dah ada nikmat di depan mata. Lalai bila merasa diri berada di ‘zon selesa’. Lalai bila segala kemahuan ada di depan mata.

Dalam sedar atau tak, nikmat itu adalah ujian. Ujian buat manusia yang leka.

Lepas maghrib..

Baru selesai tadabbur surah al- Jasiyah sebenarnya  yang dalam tiga muka surat lebih. Tersentap bila jumpa ayat ni;

“Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya dan  Allah membiarkannya sesat dengan sepengetahuanNYA dan  Allah telah mengunci pendengaran  dan hatinya serta meletakkan tutup atas penglihatannya? Maka siapakah yang mampu memberinya petunjuk setelah Allah (membiarkannya sesat)? Mengapa kamu tidak mengambil pengajaran?”

Ayat 23.

Antara effect cengkerik dengan lempang sampai bisu. Speechless sebab rasa kena tepat pada muka.

Astaghfirullah.

Lagha sebenarnya aku ni. Seram bila baca tentang Allah kunci pendengaran dan hati seseorang itu. Naudzubillah, mohon Allah jauhkan hal tersebut. Rasanya macam ayat “mengapa kamu tidak mengambil pengajaran?” tu Allah betul-betul tuju depan batang hidung. Hati ni susah sangat nak istiqomah dalam buat satu-satu hal. Bila dah rasa macam ‘selesa’ sikit, mula laa menjadi lagha. Sebab tu lah kadang-kadang ujian Allah dengan kenikmatan ni lagi berat daripada dengan kesusahan.

Memang lah bila datangnya ujian Allah, itu tanda DIA sayang. Bila tiada dugaan yang menimpa, itu terkadang lebih membimbangkan. Risau jika Allah turunkan ujian yang cukup berat kelak. Namun, janji Allah ; ‘DIA tidak akan menguji hambaNYA melainkan apa yang mampu.’
Betul. Kata-kata Allah sentiasa benar.

Tapi kita kadang-kadang susah nak percaya.  Buktinya?

Kita tetap melakukan maksiat walaupun Allah sudah berfirman terang lagi bersuluh trang tang tang yang  orang yang melakukan maksiat tempatnya di neraka.

Kita tetap tak menjaga ikhtilat antara lelaki dan perempuan sedangkan kita tahu hubungan antara ajnabi tanpa ada sebab yang membolehkan adalah haram.

Tuju diri sendiri sebenarnya. *lempang pipi kiri kanan*

Tetiba dalam masa-masa macam ni teringat pulak lagu Centre for Foundation IIUM, bagi aku lagu ni sangat inspiring, sangat bagi makna yang mendalam. Juga merupakan satu tugas yang diberi buat students. Eh bukan students je, rasanya sape-sape pun boleh apply dalam hidup. 

Khalifah.

We are the torchbearers for the ummah
Guided by al-Quran and Sunnah
Foundation Centre of IIUM
Gateway to the Garden of Knowledge and Virtue

Got it? Fikir-fikirkan. Nanti lepas ni akan ada lagi sambungannya. Inshaa Allah..

p/s : baru register masuk untuk degree. Phewww~~ dan sekarang tengah dalam minggu orientasi for MBBS students. Nervous nak start belajar. Terkadang rasa macam ada doubt nak sambung belajar dalam course ni bila dengar briefing. Astaghfirullah. Semoga jalan yang aku ambik ni adalah yang terbaik. Fighting!! Belajar untuk dunia dan akhirat.  Pray for me, sahabat XOXOXO



No comments:

Post a Comment