Monday 16 September 2013

Aku dan sukan.


Aku dan sukan.

Sukan dan aku.

Kali ni nak tulis entri pasal sukan.  Aku memang hantu sukan. Bagitahu je sukan apa, semua aku suka. Baik tradisional mahupun yang zaman-zaman sekarang ni.

Kenapa sukan? Cehhh dulu aku bajet-bajet laa kan kalau perempuan suka sukan ni memang cool habis lah. Compare to girls yang suka k-pop. Eh? Haha. Sampai sekarang pun aku still fikir macam tu(nak cakap diri ini cool sebenarnya, muahahahaha). Tapi cool tak cool, cool tu boleh bawak sampai mati ke? Kot kot lah boleh buat sejuk sikit ruang kubur tu. 

#sentap.

Kalau bagi diri aku, minat dekat sukan ni memang susah kalau nak tinggal. Jika nak banding dengan minat baca buku, minat tengok tv, orang yang minat sukan boleh jadi sangat fanatic. Seriously. 

Astaghfirullah.

Sebab apa susah nak tinggal? Sebab bila dah start tengok, susah nak berhenti. Setiap saat tu terasa sangat berharga. Macam aku dulu, minat giler giler sukan badminton. Setiap match takleh tinggal. Dia jadi lebih parah daripada minat benda lain sebab tak boleh nak delay-delay( sebab live kan).

Kenapa aku boleh ter-minat sukan? Hmmm. Sebab apa sebab family aku semuanya lelaki. That’s why. Takkan laa abang-abang aku nak ajar tengok Barbie kan masa aku kecik-kecik sebab diorang pun aku tak sure kenal ke tak cik Barbie tu. Hahaha.

Ini kisah diriku dan sukan. Lagi parah dulu aku suka giler stay up tengok bola. -.-‘ apa nak jadi laa, tahajud tu malas kemain.  Bila ada World Cup, aku laa yang excited bangun pagi-pagi pukul 2 3 pagi, lagi awal dari abang-abang aku. Sanggup betul! Masa tu rasa kalau missed  World Cup even  satu match rasa rugi giler. (ye laa sebab, you know.. World Cup. ) sampai aku ter-kenal Ozil pun dari World Cup, dan aku ter-jadi malas belajar sebab World Cup. (heh, semua nye nak ter ter. Tak nak mengaku sebenarnya. :p)


Bila tengok sukan ni, aku jadi sangat eksaited, lebih dari buat benda lain. Nak kata aku ni pandai main sukan, hmmmm…. Memang tak laa kan. Harap je tahu rules game tu, tapi nak main, hampeh. Aku rasa tak ramai perempuan yang tahu posisi off-side masa tengok soccer kan? Ada, tapi tak banyak kot. Sape je yang boleh describe apa jenis smash yang player badminton buat masa game. And sape yang sanggup tengok F1 dalam TV dari awal sampai habis mula dari lap 1 sampai lap terakhir? Pheww~~

Aku yang baca balik apa yang aku tulis dekat atas ni pun rasa sangat letih. Tapi, yeah.. itu yang aku buat masa zaman-zaman sekolah dulu. Sampai nama aku yang kawan-kawan aku panggil which is Fuu, asal dari nama player badminton China, Fu Haifeng. 

*flip tudung*

Cai Yun & Fu Haifeng

Tapi bila dah kenal usrah ni, rasa macam dah down sikit kot aku jadi kaki bola, precisely kaki sukan. Ye laa macam tak tally je bila stay up tengok bola tu sanggup, tapi nak tahajjud tu bukan main liat nak bangun. Tapi hari tu macam ter-tengok jugak laa masa Barcelona lawan Malaysia. Bukan apa, sebab family aku semua tengok, so sebab tu aku ter-join sekali.  -.-‘’ cehhh, aku tangok sebab nak tengok Messi main je sebenarnya,  tapi last-last pak cik tu tak main pon. Sobs.

Dan hari tu kegilaan badminton aku datang lagi. Haiyoooooo! Sebab Lin Dan yang lawan. Arghhhhh! Dugaan betul. Tapi bukanlah nak kata TAK BOLEH langsung nak layan sukan ke apa. Huhuhuu. Tapi bila terasa macam diri makin lagha bila tengok, rasa macam perlu dikurang kan sebab banyak lagi benda yang berfaedah yang boleh buat.

Bak kata pepatah ‘bad habits die hard’, bila satu-satu benda tu dah jadi satu habits, sangat lah susah untuk ditinggal terus. It takes time. Bagi aku, kena pandai guna masa. Jangan sampai apa yang kita suka tu menjadikan kita jauh dariNYA, jangan sampai apa yang kita minat tu buat kita tidak menjaga masa solat. Minat itu boleh, tapi jangan sampai berlebihan. Hehehehee.

Sekian.

p/s: tak sabar nak tengok  aksi Ozil di kelab baru, The Gunners. ;) plus looking forward dengan pesta bola merdeka final sabtu ni, Malaysia vs Myammar.


post ni ditulis dah lama tapi tak berpeluang nak publish :)

No comments:

Post a Comment