Saturday 22 September 2012


How to protect your iman?

Hmm. Sangat susah sebenarnya.

Kalau dulu aku dikelilingi dengan orang-orang yang sangat strict dalam matters of Islam, but now it is different.

The people

The surrounding environment

Macam 180˚ berpusing dari dunia dulu yang aku baru ingin adapt.

Haruskah aku jadi cameleon yang berubah mengikut environment?

“ ALLAH turunkan dugaan adalah untuk menguji imanmu.”

Teringat kata-kata dari seorang sister yang sangat ku sayang walaupun we are not blood-related.

Di sini iman aku teruji.

Saat diri baru sahaja ingin berhijrah, bahu terasa terbeban dengan dugaan duniawi.

Aku rindu keadaan di sana.

Di sana aku mengenal erti Islam yang sebenar.

Islam bukan hanya ditonjolkan dengan solat cukup 5 waktu je.

Islam bukan hanya dipraktikkan dengan apabila Ramadhan datang, kita wajib berpuasa.

Habis tu apa lagi??

Islam is way of life.


Islam ajar aku erti sebenar kehidupan.

Dulu, mana pernah kenal before tidur baca love letter dari ALLAH; surah al-mulk.

Dulu mana pernah baca al-ma’thurat dua kali setiap hari pagi dan petang. Kalau baca pun, jarang-jarang sekali je.

Kalau sebelum tu rasa diri dah baik, tapi hakikatnya aku rasa diri ini sangat kerdil apabila dikelilingi dengan orang-orang yang sangat hebat.

Srikandi Islam.

Pejuang-pejuang islam.

Walaupun mereka bukanlah berjuang mengangkat senjata, tapi mereka sangat gagah berjuang untuk menaikkan nama Islam di sana. Di sana hanyalah sebuah tempat yang sangat kacil jika diukur di peta dunia. Malah tempat itu mungkin hanya satu titik kecil di atas glob dunia.

Tapi mungkin dengan hanya satu titik kecil itulah akan tersebarnya keindahan-keindahan Islam ke serata dunia.

Who know, right?

Wallauhualam.

Back to the real topic.

Macam mana nk pastikan diri kita kuat dalam mengekalkan iman kita?

Sebenarnya this is the reflect to myself. Diharap penulisan ini dapat mengukuhkan tali keimanan, 

InsyaALLAH.

Mungkin susah untuk percaya dalam masa kita dikelilingi oleh orang yang kurang mengamalkan ajaran Islam, diri ini lebih senang untuk berubah.

Diri ini lebih senang untuk berusaha meningkatkan keimanan.

For me, this is true.

Dengan cara ni, lebih senang untuk membandingkan yang mana betul dengan yang mana salah.

Senang nak bezakan antara yang hak dan batil.

Comparison can easily made dengan hanya melihat keadaan sekeliling, and somehow we would tend to feel that we didn’t want to act like them.

We will tend to behave as the real Muslim to keep ourselves safe.

Safe from what?

Devil?? -.-‘

Naaaaa. Devils are not the one that we should be afraid of.

Selamat dari gangguan akidah.

Selamat dari terpesong.

Selamat dari terpengaruh.

Selamat dari arus duniawi semata-mata.

Risau diri ini akan terpesong jauh dan risau diri ini tergelincir dari landasan yang sebenar.

Dengan cara mendekatkan diri kepada ALLAH, aku rasa lebih selamat.

Aku rasa lebih bahagia dengan cara hidup aku.

Aku tahu I am not good enough. I tried my best to be like one. And I was hoping that I can find my own peace in this place. I want someone to guide me to go through and through the obstacles.

I need friends who can be by my side when I am lost in finding my way.

And……

Tadaaaaaa!!!!

I have found one :)




~Ya ALLAH, please guide me and protect me along the straight path
And I know that I can make it
One day I will be in heaven with you~

Aminn..

Ni sebenarnya lirik lagu yang aku tak ingat apa tajuk dia. Hahahaa.

But deep deep deep way inside the lyrics are kind of inspiration to me to be a better MUSLIM. 

InsyaALLAH.

That is my goal. My mission in this world. I want to be in heaven with HIM.

Tapi, aku lemah. Kadang-kadang hati ini goyah. Hati ini tidak setabah yang disangka. Aku ingat hati aku dah cukup kuat untuk menapis hasutan syaitan.

Titik hitam sering mewarnai hati. Aku lemah.

Huhhh. 

This is one of my dugaan. Ya ALLAH, kuatkan lah imanku ya ALLAH.

Lindungi aku dari perkara yang menjarakkan diriku dengan-Mu.

Aminn..

Pheww~~

Dah siap dah pon tulis. First time ber-karya. ^^

2 comments:

  1. haha. impressed ;D. keep writing. can't wait to be more surprised. hidden talent noeee. lololol ;D

    ReplyDelete